Noroc bun, mineri! Noroc bun, eroi din lumea fără cer!

12122878_993429567370129_148195057258371278_n

6 august – Ziua Minerului, comemorarea minerilor uciși în timpul grevei de la Lupeni din 5-6 august 1929. Această grevă a fost prima mare acțiune colectivă de protest a muncitorilor din timpul crizei economice (1929-1933).

4 decembrie – Sfânta Varvara, ocrotitoarea oamenilor din lumea fără cer.

Cuvintele sunt prea sărace pentru a exprima într-un singur fel respectul pe care îl merită minerii din Valea Jiului.

Vorbim despre temerarii care intră zi de zi în adâncurile pământului pentru a scoate la suprafață cărbunele, “aurul negru”.

Sigur, cine vrea să le găsească vreo vină din pricina mineriadelor o va găsi cu siguranță. Dar v-aș ruga să vă gândiți un pic mai bine.

Cei care cunoașteți solidaritatea legendară a minerilor, credeți într-adevăr că ar putea fi ei capabili de toate barbariile spuse și scrise? Chiar?

Am cunoscut mulți mineri, dintre ei vin, mă trag.

Tatăl meu a fost miner aproape 25 de ani. Eu am intrat în mină. Am relatat ca jurnalist de zeci de ori de la porțile exploatărilor minere în caz de accidente în subteran, proteste, ceremonii, etc. De fiecare dată cu respect pentru munca lor.

Dacă a fi miner vi se pare ceva inferior și “not a big deal”, vă rog să intrați o singură dată într-o mină de cărbune.

Promit că după trei ore am să vă aștept la suprafață, la gura puțului, și-am să întreb cum vi s-a părut. Sper să mai aveți puterea să vă exprimați atunci.

Într-o perioadă în care cărbunele “nu mai este rentabil”, iar energia verde, regenerabilă, este trendul actual, munca acestor oameni parcă este aruncată în derizoriu.

Interesele din energie ale unora și altora care habar n-au unde se află Valea Jiului pe hartă și care blamează fără drept și cunoștință mineritul, se văd la tot pasul.

Acestora le-as face cadou în primul rând o monografie a Văii Jiului, a istoriei mineritului. Abia după ce cunosc și această latură cred că ar fi îndreptățiți să ofere sfaturi și direcții despre energie, în general.

Acum, doar Sfânta Muceniță Varvara îi mai ocrotește pe mineri în hău, în adânc și le mai dă putere să meargă în întuneric pentru a ne aduce nouă lumină în case.

Dacă nu pentru simplitatea, modestia și unitatea lor, măcar pentru curajul de înfrunta umbrele și uneori iadul de foc din subteran, acești eroi merită respectul nostru.

Mă întorc la ceea ce scriam la început. Nu este simplu să vorbești despre mineri. Poți mai bine să-i simți. Să-i crezi. Să te pui măcar odată în locul lor.

Astăzi, și nu numai, trebuie să ne aducem aminte și de ortacii care au spălat huila cu sângele lor. Să le aprindem o lumânare și să rostim o rugăciune în memoria lor.

Celor care încă mai lucrează în adâncurile pământului le doresc putere și speranță să treacă cu bine de fiecare șut, dar și de vremurile tulburi de la suprafață.

Noroc Bun, ortaci! Sfânta Muceniță Varvara să vă ocrotească!

Adriana Pavel – fiică de miner

Foto credit: Mihai Barbu

 

 

 

 

3 thoughts on “Noroc bun, mineri! Noroc bun, eroi din lumea fără cer!

  1. Blah blah …dar cand a murit Andrei Frumuseanu nevinovat ,din cauza Mineriadei din septembrie ’91 ?pt asta ce aveti de spus …? Mai sunteti atat de mandra ca sunteti fata de miner din lumea fara cer cum spuneti …Andrei este din lumea fara viata de f mult timp, inclusiv familia si parintii lui !

    Like

    1. Raluca, eu însămi am fost bătură ”La Mineriadă”, dar nu de un MINER, ci de un CIVIL, chiar în fața ușii la intrarea în Blocul meu, vis-a-vis de SMB – Securitate-, la 10 metri de intrarea în Poliția Capitalei, de pe str Eforiei, Bucuresti. Erau într-adevăr ff mulți mineri aduși acolo pe treptele Poliției Capitalei alături de Chițac (Chițac era atunci mahăr la Capitală și ”golanii” de la Universitate scandau: ”Ghițac, Chițac, să fie ras în cap!!”, Eu coborîsem să cumpăr pîine de la Alimentarea și..mi-am luat-o-n freză de la un ”vecin” Civil, securist. Locuiescîn Zona ZERO lîngă distinsa Instituție și crede-mă că știu EXACT cine m-a lovit; m-ar fi omorît daca la primul pumn înfipt în stil profesionist intre ochi, nu aș fi căzut chiar în pragul ușii de la intrarea în Blocul meu și nu ar fi sărit vecinii din bloc în apărarea mea. M-au scos cu greu din mînile ucigașului. Nu era MINER, repet, deși erau și mineri acolo, și erau mulți, însă cel ce m-a lovit, cu sălbăticie, era CIVIL!! Eu participam atunci seara de seara la GOLANIADA de la Universitate, dar pe 13 nu eram în țară, ci mă-ntorsesem pe 14, dimineața dintr-o mică ieșire în afară și am nimerit în plina ..”distracție” (chiar lîngă casa mea, care-i lîngă Poliția Capitalei și lîngă SMB -la acea vreme), un amestec mineristico-securistic-jandarmeresco-polițienesc-politicaly-correct. Cînd am ajuns acasă am constatat ca-mi lipseste mașina din parcare. Am urcat în bloc, am lăsat bagajele, apoi am coborît cu gînd să cumpăr pîine și să întreb la Securitate (era un Sediu al SMBucuresti vis-a-vis de intrarea in Blocul meu, și îi cunoșteam pe ff mulți dintre cei care lucrau atunci în clădire și ei, majoritatea, mă cunoșteau pe mine; mă gîndeam că ei știu unde ne-au fost duse mașinile din parcare (atunci cînd și-au dat singuri foc la Clădire -incendiu pus, apoi, pe seama ”golanilor”), ceea ce s-a și confirmat, știau, mi-au dat relații, dar m-au ”sfătuit” să nu aduc mașina acasă, fiindcă încă vor fi ”probleme” în Zonă… Drept este că eu am căscat mult gura și am făcut și commentarii cînd am văzut nemiloasa STÎLCIRE de care aveau parte cei care erau adusi la grămadă, înghesuiți în autoturismele cu nr mici și dube, de la Universitate și aruncați și îmbrînciți pe scările Poliției C…Dar de ”încasat”, mi-am încasat-o de la un ”tovarăș Civil!!” Poți fi sigură că minerii nu ar fi bătut cu atîta ură și bestialitate!, așa cum au făcut-o MONȘTII aceia îmbrăcați cu haine de miner!! Zic. Și zic și eu ca un om care..A VĂZUT și simțit pe propria piele…”mineriada!!” Nu minerii poartă vina MINERIADEI! Ci responsabil este: Ion Iliescu!!

      Like

Leave a Reply

